svētdiena, 2017. gada 5. novembris

Latvijas rokmūzika: nav jāglābj- bet ir jāattīsta jeb 6 tendences skaņu mākslā tagad

Laiks ir pavirzījies uz priekšu, pašmāju mūziķi rosās visos stūros, visur notiek skaņu čubināšana un rīkošanās. Kādi plusi un mīnusi jeb tendences ir vērojamas pašmāju rokmūzikas lauciņā...




* Vislielākais prieks ir par faktu - ka mūsējie cilvēki aizvien muzicē. Pa lielākai daļai bez pretenzijām uz uzspēlētu slavu vai naudas kāšanu.  Tagad nekas nekavē katru kaut cik lienošu censoni ar skaņu mākslu iepazīstināt teju vai visu pasauli. Vai pasaule uztvers šo kā savējo, tas jau ir cits jautājums... Bet- iesākumā tā ir mūzika. Kas dzimst visās varavīksnes krāsās un visos Latvijas nostūros. Uz lielākas vai mazākas skatuves netiek vien tas, kuram neko nevajag vai arī apslinkojies līdz nejēgai.
* Un - ja daudzi notikumi, tostarp latvju rokmūzikā, saplūst vienā virknē, tad tas viss pārvēršas par sava veida "fonu".  Kas vairs netiek uztverts individuāli, bet gan kā vienmērīgu mūzikas parādību. Un parādība LV rokmūzikā ir tāda amorfa un ne visai izteiksmīga. Tagad sevis cienošiem mūziķiem lielā problēma - KĀ IZDALĪTIES UN BŪT UNIKĀLAM UZ ŠĪ "FONA".
* Tiesa, vēl ne tuvu visi apzinās šīs izredzētības nepieciešamību. Senākie - LĪVI"Pro", OPUS"Pro", aizvien vēl elpojošie CREDO, gandrīz neelpojošā EOLIKA, aizvien gurdenākais PĒRKONS dzīvo uz vecās slavas lauriem. Ikonas tik viegli neapraks. Dažām citām grupām ir apsviedīgi menedžeri, kuri līdzīgi kā vientuļie zemnieki lauku sētās, ņemas savu aizbilstamo virzienā. Atkal izolēti viens no otra. Tamdēļ dažas grupas "izdalās" uz fona. SKYFORGER uz doto brīdi ir labākā latvju rokmūzikas eksportprece. FRAILTY tepatās Latvijā uzstājas reti, bet labi. HEAVEN GREY pa reizei aizdodas uz festivāliem Austrumeiropā. Ir mums daži lielie notikumi.
* Jaunās interneta iespējas arī ... nonivilē līdz minimumam kādreizējo "Micrec" monopolu mūzikas informētības lauciņā. Vienkāršākā valodā: ja kāds jauns "gurķis" gribēja gūt Latvijas slavu, tad devās ciemos pie Guntara Rača un lūdzās pēc albuma izdošanas darba. Šodien jaunie censoņi dodas uz soc-tīkliem, kur savus jaunākos garadarbus skaņu- un video-failos iespējams ievietot dažu minūšu laikā. Rīt, pēc visa spriežot, mūzikas tendētā publika dosies uz "ai-podiem" domātajos čatos, piemēram uz whatsapp.com ... Jā, cilvēciskais faktors mūzikas izslavināšanas frontē samazinās. Samazinās arī mediju loma.
* Par medijiem. Tradicionālā tv, radio, laikraksti jauno tehnoloģiju priekšā palēnam un pakāpeniski tomēr atdod pozīcijas. Jaunajiem mūziķiem alkās pēc ātras slavas - arīdzan šie mediji vairs nav pirmās prioritātes vajadzība. Augstāk pieminētās jaunās IT tehnoloģijas gan samazina ceļu no mūzikas radīšanas kambariem līdz potenciālajiem klausītājiem, taču vienlaikus arī sadala šos pašus klausītājus daudz mazākos fanu pulciņos. Kas nelielos bariņos grupējas ap katru no daudzajām mūzikas bandām, kas negaidot saņem slavas iespējas. Publikai ir apjukums šajā informācijas leiputrijā, tam seko apatija un attieksme pret nepazīstamajiem vai mēreni pazīstamajiem kā pret "vispārēju fonu".
* Līdz ar to apātija pamazām pārņem arī pašus mūziķu prātus. Tikai nedaudzajiem ir izturība pārvarēt pirmās grūtības, atrast savu noti un iet savu ceļu neskatoties ne uz ko. Nepastāvība un īsmūžība ir tie lielākie traucēkļi, lai kārtējais mākslinieks vai skaņu apvienība izaugtu par patiesu un paliekošu zvaigzni. Tieši te ir tā stāsta sāls: jaunajie ir jāpiepalīdz. Tikt pāri šaubām, neticībai un mūzikas klausītāju apātijai.  Vai ne?

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru